FAQ Werkzoekenden
Wat is OTSO?
OTSO richt op het snel en efficiënt matchen van werkzoekenden en bedrijven met vacatures. Dit doet OTSO met een nieuwe smartphone app waarmee sollicitaties simpel en snel worden.
Hoe werkt OTSO?
Als sollicitant maak je binnen een profiel aan met daarin je werk criteria; denk hierbij aan salarisindicatie, opleiding, reisafstand en natuurlijk je werkveld. Dit kan van stageplaats tot bijbaan of topfunctie. Je kunt het eenvoudig aanpassen en personaliseren met een pitch.
Op basis van jouw profiel filtert OTSO interessante vacatures, deze worden in jouw overzicht getoond. Swipe vervolgens naar rechts om een vacature te ‘liken’; swipe naar links als je niet geïnteresseerd bent in de vacature.
Is er van beide kanten een positieve indruk? Dan is er een match. OTSO brengt jullie dan middels een mail met elkaar in contact.
Voor wie is OTSO?
Voor iedereen die op zoek is naar een fulltime baan, parttime baan, bijbaan, vrijwilligerswerk of stage!
Hoe meld ik me aan voor OTSO?
De app. instaleer je via google play of de app. store, dan kun je je snel aanmelden via Facebook of Linkedin.
Hoe kan ik mijn voorkeuren opgeven?
Nadat je je hebt aangemeld via de OTSO app, kun je jouw voorkeuren aangeven. Daarbij kun je tevens aangeven of je gevonden wil worden door bedrijven. Wanneer je dit niet wil, schuif je het bolletje naar ‘nee’. Op dat moment kunnen bedrijven jou niet zien, maar jij hen wel. Jouw voorkeuren kun je altijd aanpassen en opnieuw opslaan.
Kan ik mijn voorkeuren aanpassen?
Voorkeuren kunnen gemakkelijk aangepast worden. Klik op het menu linksboven in de app. en vervolgens op ‘voorkeuren’. Daarna kunnen de voorkeuren naar wens aangepast worden. Klik vervolgens op opslaan en je voorkeuren zijn aangepast!
Hoe upload ik mijn cv aan mijn profiel?
Klik op het menu linksboven en vervolgens op ‘profiel’. Klik vervolgens op ‘Upload CV’. Dan wordt er een e-mail gestuurd met daarin de instructies om je CV te uploaden.
Hoe koppel ik LinkedIn aan mijn profiel?
Klik op het menu linksboven en vervolgens op ‘profiel’. Klik vervolgens op ‘Koppel LinkedIn’. Dan kom je op de LinkedIn site en kun je vervolgens toestemming geven om je LinkedIn profiel te koppelen aan je profiel.
Kan ik meerdere werkvelden opgeven?
Nee, dit kan niet. Je kan wel je voorkeuren op elk moment aanpassen, dus ook jouw werkveld.
Wat moet ik doen wanneer ik andere vacatures wil zien?
Wanneer je andere vacatures wil zien, kan je je voorkeuren aanpassen. Bijvoorbeeld het werkveld, je salarisindicatie of de reisafstand.
Wat moet ik doen wanneer er voor mij geen geschikte vacatures zijn?
Het kan zo zijn dat er niet voor iedereen een geschikte vacature aangeboden wordt. Echter, elke dag worden er nieuwe vacatures op OTSO geplaatst, dus open regelmatig de app om te kijken of de geschikte vacature er voor jou tussen staat!
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Jammer dat je je account wil verwijderen! Maar dit kan ook gemakkelijk via de app. Ga linksboven naar het menu en dan naar ‘app. settings’ hier klik je op ‘account verwijderen’. Let op! Alle gedane sollicitaties zullen dan ook verwijderd worden.
Hoe kan ik mijn gedane sollicitaties terugzien?
Klik op het menu linksboven en vervolgens op ‘sollicitaties’. Daar kan je terugvinden op welke vacatures je gesolliciteerd hebt.
Hoe kan ik mijn gedane sollicitaties verwijderen?
Klik op het menu linksboven en vervolgens op ‘sollicitaties’. Veeg de sollicitatie die je wil verwijderen van rechts naar links. En druk dan op de delete button. De sollicitatie is dan verwijderd.
Kan ik anoniem zoeken?
Ja, dat kan. Klik op het menu linksboven en vervolgens op ‘voorkeuren’. Je kan dan aangeven of je gevonden wil worden door bedrijven. Wanneer je dit niet wil, schuif je het bolletje naar ‘nee’. Op dat moment kunnen bedrijven jou niet zien, maar jij hen wel.
Kan ik mijn CV via de app. bekijken?
Ja, dat kan. Nadat je je CV geüpload hebt, kan je je CV bekijken. Klik op het menu linksboven en vervolgens op ‘profiel’. Daar kan je klikken op ‘bekijk cv’ om je cv te bekijken.
Kan ik de gehele vacature bekijken?
Ja, dat kan. Dit doe je door op de betreffende vacature te klikken. Je kan dan ook naar de bedrijfswebsite van het bedrijf dat de vacature aanbiedt. Dit kan door op ‘ga naar bedrijfswebsite’ te klikken.
Kan ik ook via de desktop solliciteren?
Nee, dat kan niet. Je kan alleen via de app solliciteren.
Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Stuur dat een mail met daarin je vraag naar
info@otso.nl. Wij zullen deze zo snel mogelijk beantwoorden.
FAQ Bedrijven
Wat is OTSO?
OTSO is een smartphone app waarmee niet alleen sollicitaties simpeler en sneller worden, maar ook vacatures snel en gemakkelijk geplaatst kunnen worden. Tevens heb je als bedrijf je eigen dashboard, waar sollicitanten en potentiele kandidaten overzichtelijk worden weergegeven.
Hoe kan ik een account aanmaken?
Een account kan eenvoudig, snel en geheel vrijblijvend aangemaakt worden op
de site van OTSO. Wanneer het account eenmaal is aangemaakt, kan u zowel via de site als via de app op uw smartphone inloggen. De app is er voor iOS en Android.
Kan ik mijn wachtwoord veranderen?
Ja, dat kan. Ga via
uw bedrijfsdashboard naar uw profiel. Daar kunt u een nieuw wachtwoord invoeren. Vergeet niet op opslaan te klikken.
Zijn er kosten aan verbonden?
Als u een vacature wilt plaatsen heeft u vacturecredits nodig. Bij OTSO kunt u zeer gericht vacatures plaatsen op basis van 6 voorkeuren zoals werkveld, opleidingsniveau, dienstverband, salarisindicatie, woonplaats + reisafstand en werkervaring. U kunt meerdere credits tegelijkertijd inkopen voor extra voordelige tarieven. De credits zijn 12 maanden geldig.
Hoe werkt het gebruik van vacaturecredits?
U maakt een vacature aan op onze site, u kiest de voorkeuren en de vacature wordt op de app geplaatst. Per vacature wordt er één credit afgeschreven. De vacature blijft maximaal 3 maanden staan en u kan ook nog eens door de aanbevelingen (CV database) die OTSO geeft per vacature.
Hoe worden kandidaten gefilterd?
OTSO filtert de vacatures die overeenkomen met de voorkeuren van de werkzoekenden. Deze voorkeuren zijn: werkveld, dienstverband, opleidingsniveau, werkervaring, standplaats, salarisindicatie, postcode en de reisafstand. Deze voorkeuren kunt u als werkgever ook invullen wanneer u een vacature plaatst.
Kunnen we zelf ook naar kandidaten zoeken?
Ja dit is mogelijk, OTSO geeft per vacature aanbevelingen waarop je zelf kandidaten kan selecteren voor de contactgegevens. Dit kost eenmalig 8 euro per geselecteerde kandidaat.
Kunnen er meerdere recruiters op één bedrijfsaccount?
Ja, dat kan. Voor € 250,- euro kan er één recruiter aan uw bedrijfsaccount worden toegevoegd.
Hoe schaf ik Credits aan?
Nadat u een account heeft aangemaakt dient u uw bedrijfsprofiel verder aan te vullen.
Daarna kunt u gratis, snel en eenvoudig een vacature plaatsen. Dit doet u door op de knop 'vacatures' in het linker menu te klikken en daarna rechtsboven op het vakje "vacature aanmaken" klikken. Vul alle velden in en plaats de vacature.
Hoe kan ik een vacature plaatsing aanpassen?
Een vacature kan op elk moment eenvoudig aangepast worden. Dit doet u door naar uw eigen dashboard te gaan en vervolgens in het linker menu op 'vacatures' te klikken. Dan kunt u de geplaatste vacature(s) naar wens aanpassen. De functie titel kan alleen de eerste 3 dagen nog aangepast worden.
Hoe lang blijft een vacature op OTSO staan?
Een vacature blijft maximaal 3 maanden op OTSO staan
Kunnen we de vacature verwijderen wanneer deze is ingevuld?
Ja, dat kan. Dit doet u door naar uw eigen dashboard te gaan en vervolgens in het linker menu op 'vacatures' te klikken. U kan onderaan op het veld klikken "vacature verwijderen".
Kunnen we OTSO eens proberen?
Natuurlijk kan dat! U kunt gratis een account aanmaken en direct uw vacatures gratis plaatsen. Zelfs de allereerste sollicitatie is gratis.
Hoe dienen we te betalen?
Na aanschaf van de credits zal er direct een factuur naar het e-mailadres voor facturen gestuurd worden. Vervolgens dient u binnen 14 dagen de factuur te voldoen.
U heeft een vacature geplaatst, en dan?
Onder het kopje 'kandidaten' in het linker menu van het dashboard kan u informatie over de kandidaten vinden. Door op een betreffende vacature te klikken, komen de Matches, Sollicitanten en Aanbevelingen in beeld. Hieronder wordt kort per kopje toegelicht wat deze betekenen.
Aanbevelingen: de criteria van de kandidaten die onder het kopje aanbevelingen in beeld komen, komen overeen met de criteria van de vacature. Zij hebben echter nog niet gesolliciteerd op deze vacature (nog niet naar rechts geswiped).
Sollicitanten: deze kandidaten hebben een positieve indruk van de vacature. Zij hebben namelijk naar rechts geswiped en dus gesolliciteerd! Wanneer u ook een positieve indruk van deze kandidaat heeft, kan u via de site op het groene vinkje klikken of via de app naar rechts swipen. Dan is er een match!
Matches: bij zowel de kandidaat als bij u is er een positieve indruk; er is dus een match! Op dat moment krijgt de werkzoekende een mail, waarin wordt aangegeven dat er een match is. U kan overal en op elk moment via uw dashboard bekijken met wie u een match heeft.
Zowel bij de kandidaten die bij aanbevelingen, sollicitanten en matches staan is het mogelijk om het LinkedIn profiel en/of het CV van een kandidaat te bekijken.
We hebben per ongeluk een sollicitant verwijderd die wel interessant was, kunnen we nog achterhalen wie dat was?
Nee, dat kan helaas niet.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Jammer dat u uw account wil verwijderen! Stuur even een berichtje naar
info@otso.nl en wij zorgen ervoor dat uw account verwijderd wordt.